Una nova empresa que substituirà Renfe i que començarà a operar l’1 de gener de 2026
La nova operadora ferroviària tindrà participació majoritària de la Generalitat, que també designarà la presidència i tindrà vot de qualitat. El consell d’administració serà paritari entre ambdues administracions, tot i que les decisions estratègiques requeriran majoria qualificada i, per tant, l’aprovació d’ambdues parts.
Els estatuts de la nova societat mercantil quedaran redactats durant la primera quinzena del proper mes, segons han acordat la consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el secretari d’estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano.
Pel que fa als treballadors, tant la Generalitat com el govern espanyol han assegurat que es respectaran els drets sociolaborals i de permeabilitat de tots els empleats, donant compliment als acords de desembre del 2023. Aquest punt és especialment rellevant per als maquinistes, que han mostrat recel davant el traspàs.
El pla també contempla el traspàs progressiu de les infraestructures, començant per l’R1 (línia del Maresme). En aquest sentit, s’ha acordat que en tres mesos es completarà l’inventari necessari per fer efectiu aquest primer traspàs.
La mesura forma part del pacte d’investidura entre ERC i el PSOE per a la presidència de Pedro Sánchez, anunciat fa quinze mesos. Mentre que la secretària general d’ERC, Elisenda Alamany, ha destacat que “per primer cop el servei es gestionarà des de Catalunya”, l’oposició ha expressat dubtes sobre l’abast real del traspàs.



