La precària situació financera de l’ens de residus posa en perill la seva sostenibilitat
El COPATE ha plantejat als ajuntaments del Baix Ebre i Montsià la seva integració directa com a consorciats per fer front als problemes econòmics derivats de la gestió de residus a les comarques. Les converses en aquest sentit es van iniciar en una reunió del consell d’alcaldes, on es va abordar la situació financera del COPATE i la seva viabilitat.
El president de l’ens va destacar la necessitat que els ajuntaments passin a ser consorciats directes per simplificar i agilitzar la gestió de residus. Actualment, els ajuntaments deleguen les seves competències als ens comarcals i aquestes aprovaven l’encomana de servei al consorci, el qual adjudica el 50% a una empresa externa. Ara, es planteja que siguen els propis ajuntaments els qui deleguen directament aquesta competència.
Malgrat la negativa del president a concretar els problemes de tresoreria, es reconeix que hi ha mesos millors que altres i que la situació actual pot posar en perill la viabilitat del servei. La reunió dels alcaldes no ha permès arribar a conclusions definitives, ja que s’han expressat dubtes tècnics i jurídics sobre la proposta. Es sol·licitaran més informes externs i es convocarà una nova trobada en dues setmanes.
Amb un moviment anual d’uns 11 milions d’euros en gestió de residus, el COPATE es troba davant d’una situació complicada. Les alcaldies han assenyalat que no haver repercutit el cost real durant els últims deu anys ha portat als problemes actuals.