Tanca el menú
    Demana la teva cançó!
    Facebook Instagram X (Twitter) YouTube TikTok
    Facebook Instagram X (Twitter) YouTube TikTok
    U Ràdio 101.9 FM | Terres de l'Ebre i Baix Maestrat
    Demana la teva cançó!
    • Inici
    • Programes
    • Notícies
    • Programació
    • Contacte
    • Equip
    • Història
    • Lo que sona!
    U Ràdio 101.9 FM | Terres de l'Ebre i Baix Maestrat
    Inici - Transport - El Govern destina aquest any prop de 5 MEUR a la millora dels serveis d’autobusos interurbans al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre
    Transport

    El Govern destina aquest any prop de 5 MEUR a la millora dels serveis d’autobusos interurbans al Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre

    29 abril 2026

    Aprovat un Decret Llei urgent per dona resposta als principals reptes del sistema d’autobusos interurbans, com l’augment continuat de la demanda, la descarbonització de les flotes i l’adaptació als nous hàbits de mobilitat

    El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, i la delegada del Govern a Tarragona, Lucía López, han presentat avui l’estratègia del Govern per a fer front als reptes dels serveis d’autobusos interurbans i donar resposta a la creixent demanda del sistema. Així, han exposat els principals eixos del Pla de xoc del bus interurbà i del nou Decret Llei urgent aprovats avui al Consell Executiu.

    El Govern ha aprovat la implantació d’un segon Pla de xoc del bus interurbà per a reforçar la xarxa de transport públic per carretera, donar resposta a la creixent demanda del sistema i, així, garantir el dret a la mobilitat en tot el territori. En concret, desplegarà durant aquest 2026 millores en els serveis en més de 50 corredors per un valor de 21,5 MEUR. D’aquesta inversió, prop de 5 MEUR es destinaran a línies que transcorren pel Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre.

    El secretari Nadal ha exposat que amb aquest Pla es desenvoluparan “actuacions importants” que permetran “millores molt importants que han d’anar acompanyades d’un pla de transport de viatgers que s’està redactant, a nivell de Catalunya, i a nivell de l’àmbit metropolità de Tarragona”. “A través de la Diputació s’està estudiant com s’ha d’articular la mobilitat d’aquest territori. Apostem de manera molt clara perquè es potenciï l’ATM, com la creació d’una Àrea Metropolitana d’aquest territori. És un procés que s’ha d’impulsar des de Tarragona i tots els seus municipis. Nosaltres hi donem suport i avui ens reunim per impulsar la creació d’aquesta àrea metropolitana”, ha afegit.

    Per la seva part, la delegada del Govern a Tarragona, Lucía López, ha posat en valor que «aquest Govern adequa i millora l’oferta de serveis per tal d’ajustar les noves necessitats que té la població del Camp de Tarragona. La segona àrea metropolitana de Catalunya necessita una xarxa interurbana de qualitat com a factor clau de justícia social i equitat territorial«.

    Aquest Pla presta una especial atenció a aquelles línies on les persones usuàries no poden pujar als autobusos per manca de places disponibles o han de viatjar dempeus, així com en els serveis que permeten accedir als centres educatius, socials o sanitaris i en aquells entorns rurals i de baixa densitat de població. Així mateix, les mesures previstes incideixen també en aquells corredors paral·lels a eixos ferroviaris, atès que l’autobús interurbà ha demostrat ser un sistema de gran eficàcia com a alternativa i complement al ferrocarril, especialment allà on la infraestructura ferroviària està saturada o en obres.

    Lectura recomanada:  Tortosa queda exempta d'implantar la zona de baixes emissions el 2026

    Paral·lelament, també durant el 2026, el Govern preveu, amb el finançament dels contractes programa 2026, actuar en els serveis següents:

    • Tarragona – Aeroport de Reus
    • Vespella – Tarragona
    • Millores a la Conca de Barberà
    • Salou-Pineda (Vila-Seca)- Tarragona
    • Vandellós i l’Hospitalet de l’Infant – Mont-roig del Camp

    Màxim històric de viatgers el 2025

    En els últims anys, el transport de viatgers per carretera està experimentant un creixement continuat de la demanda que està comportant dificultats de capacitat en diverses línies i de prestació del servei. En termes d’evolució de la demanda, en el conjunt del sistema de serveis d’autobusos interurbans de la Generalitat de Catalunya, s’ha assolit un màxim històric durant el 2025, amb 90 milions de viatges anuals, un increment del 10% respecte de l’any anterior. Ien els primers mesos del 2026, s’està mantenint aquesta tendència de creixement de la demanda.

    El Govern ha incrementat les aportacions en els serveis d’autobusos any rere any i a més, per augmentar l’oferta, durant el 2025 va impulsar un pla de xoc de millora dels serveis interurbans de transport de viatgers per carretera. Va suposar incorporar importants millores en la oferta de serveis amb una inversió de 17 MEUR distribuïdes en una setantena de millores. Ara, l’Executiu n’ha aprovat un segon pla de xoc.

    Nou Decret Llei

    En aquest context, el Govern també ha aprovat, en la reunió del Consell Executiu, un Decret Llei urgent per donar resposta als principals reptes del sistema d’autobusos interurbans. La norma preveu absorbir l’augment continuat de la demanda, impulsar la descarbonització de les flotes, reforçar els sistemes d’informació en temps real a les persones usuàries i adaptar l’oferta de serveis als nous hàbits de mobilitat. Per garantir l’aplicació efectiva d’aquestes mesures i assegurar la continuïtat del servei, el Decret Llei preveu l’ampliació del termini concessional, que finalitza el 2028, per un màxim de sis anys.

    Per donar resposta a la demanda creixent, es preveu incrementar fins a 1.900 vehicles abans de finals de 2028, que hauran de ser sostenibles per evitar un augment de les emissions. “Estem accelerant un procés que si s’hagués fet una concessió i un concurs, fins el 2034 no haguéssim començat. A 1 de gener de 2029, el 75% de la flota ha de ser descarbonitzada, això suposa un estalvi del 48% de les emissions del CO del territori, dels autobusos. És una decisió important que soluciona el tema ambiental i de saturació dels autobusos«, ha afegit el secretari de Mobilitat i Infraestructures.

    Lectura recomanada:  El Ple de la Diputació aprova inicialment el projecte de millora del camí d’accés als Ports

    L’augment de la mobilitat i les noves necessitats de les persones usuàries fan imprescindible ampliar i modernitzar els sistemes d’informació del transport per carretera. Les aplicacions i canals d’informació hauran d’incorporar com a elements essencials:

    • Informació en temps real sobre els temps de pas
    • Avisos d’incidències del servei
    • Geolocalització dels vehicles
    • Dades d’ocupació dels autobusos

    Aquesta actualització inclou també el desplegament del Centre de Gestió d’Informació de la Mobilitat (CGIM) i la digitalització del sistema, amb l’objectiu que les persones usuàries puguin triar en cada moment l’alternativa de mobilitat que millor s’ajusti a les seves necessitats.

    L’any 2003 la Generalitat de Catalunya va aprovar el Decret 128/2003, que permetia a les concessionàries presentar un Pla d’innovació i millora a canvi d’ampliar el termini de les concessions fins a un màxim de 25 anys. Aquesta normativa situa l’any 2028 com a data de finalització de les concessions vigents. Actualment, n’hi ha 154 actives: 92 a Barcelona, 27 a Tarragona i Terres de l’Ebre, 20 a Girona i 15 a Lleida.

    El Decret Llei aprovat avui obliga les empreses a presentar Plans de descarbonització i de millora de la informació a les persones usuàries, on s’hauran de definir les mesures concretes, els compromisos d’inversió i els calendaris d’execució, així com els mecanismes de seguiment i supervisió per garantir la implementació efectiva.

    Aquests Plans de descarbonització i de millora de la informació a les persones usuàries s’implementaran de manera progressiva fins a l’1 de gener de 2029, s’adaptaran a cada concessió i seran d’aplicació només per a les operadores que optin per acollir-s’hi. L’objectiu és que, a l’inici de 2029, el 75% de la flota interurbana a Catalunya -1.425 autobusos- sigui sostenible.

    “Hi ha tota una estructura pensada: en primer lloc la descarbonització a curt termini fins el 2029; en segon lloc el pla de millores que ja és aquest 2026; en tercer lloc la construcció del tramvia; quart i en paral·lel, la construcció administrativa de l’àrea metropolitana i, en cinquè lloc, la creació de serveis que siguin d’aquest àmbit metropolità”, ha conclòs el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal.

    Compartir. Facebook Twitter LinkedIn Email Telegram WhatsApp Copia l'enllaç

    Entrades relacionades

    El Ple de la Diputació aprova inicialment el projecte de millora del camí d’accés als Ports

    1 juny 2026

    La Ràpita comptarà amb un nou servei de transport urbà a partir d’aquest dilluns 25 de maig

    25 maig 2026

    Amposta inverteix mig milió d’euros en deu camins en tan sols tres mesos

    20 maig 2026
    vota la cancço de llista d'exits

    No et perdis l'últim

    Roquetes enllesteix la reparació de quatre camins municipals

    23 juny 2026

    Benicarló impulsarà la primera fase del Bulevard amb una nova rotonda d’accés nord, carril bici i més de 4.000 m² de zona verda

    23 juny 2026

    Benicarló licita la millora de tres camins a la partida Sanadorlí per a reforçar la connectivitat i la seguretat

    23 juny 2026

    El Consell Comarcal del Montsià impulsa xerrades de consum adreçadesa la gent gran dels municipis de la comarca

    23 juny 2026
    vota la cancço de llista d'exits

    El més llegit

    Protecció Civil activa l’Alerta del Pla PROCICAT per calor intensa davant la primera onada de calor de l’estiu

    19 juny 2026

    Tortosa millora el projecte del nou aparcament d’Adif i s’integrarà la nova zona verda a la trama urbana

    19 juny 2026

    Amposta acollirà el XXI Congrés Nacional de Bou de Corda del 2 al 5 de juliol de 2026

    23 gener 2026

    Una jornada del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona aborda l’evolució i el futur de la gestió de la Costa Daurada i les Terres de l’Ebre

    19 juny 2026

    U Ràdio 101.9 FM és la teua ràdio musical i informativa a les Terres de l'Ebre i Baix Maestrat.

    Carrer Major, 94, 43550 Ulldecona, Tarragona
    info@uradio.cat

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube TikTok
    Últimes notícies

    Roquetes enllesteix la reparació de quatre camins municipals

    23 juny 2026

    Benicarló impulsarà la primera fase del Bulevard amb una nova rotonda d’accés nord, carril bici i més de 4.000 m² de zona verda

    23 juny 2026
    Amb el suport de
    Departament de Presidencia Generalitat de Catalunya
    Mitjà associat a
    Associacio Catalana de Radio
    • Anuncia’t a U Ràdio
    • Treballa amb nosaltres
    • Avís legal
    • Política de privacitat
    © Drets reservats a U Ràdio 101.9 FM. Emissora comercial amb caràcter informatiu i d'entreteniment 2026

    Escriviu a sobre i premeu Enter per cercar. Premeu Esc per cancel·lar.