Critiquen les noves tarifes ferroviàries i demanen coordinació entre transport públic i privat
La plataforma Trens Dignes de les Terres de l’Ebre i Priorat ha intensificat les seves reivindicacions per millorar la mobilitat territorial, exigint la creació d’un Pla Territorial de Mobilitat que permeti una coordinació efectiva entre els serveis de busos i trens a la regió.
Segons els representants de l’entitat, l’actual descoordinació entre els diferents operadors de transport públic, amb freqüències i horaris dispars, fa pràcticament impossible establir connexions eficients amb el servei ferroviari. Aquesta situació deixa molts usuaris sense alternatives viables de transport públic.
Integració tardana a l’ATM de Tarragona
Un dels principals motius de queixa és el retard en la integració de les Terres de l’Ebre a l’Autoritat Territorial de Mobilitat (ATM) de Tarragona, que no es farà efectiva fins al gener vinent. Cinta Galiana, portaveu de la plataforma, ha manifestat que aquesta demora penalitza els residents de la zona: “Estem pagant més per viure més lluny, quan ja ens haurien pogut integrar abans”.
Malgrat que aquesta incorporació comportarà bonificacions i descomptes per als usuaris, la plataforma considera que arriba massa tard i que fins aleshores els ebrencs continuen sent discriminats econòmicament.
Valoració crítica de les noves tarifes
La posada en marxa de les noves tarifes de tren al juliol ha generat sentiments contradictoris entre els activistes. Tot i reconèixer que hi ha hagut una reducció de preus, asseguren que continua sent insuficient i que les Terres de l’Ebre segueixen patint discriminació negativa.
Els costos actuals per als abonaments mensuals se situen en 94 euros des de Móra la Nova i 107,15 euros des de Tortosa. La plataforma havia sol·licitat que el servei Avant tingués el mateix preu que els abonaments de Rodalies, però aquesta demanda no ha estat atesa. Tot i això, sí que s’ha aconseguit un descompte extra del 10% respecte a altres territoris com Girona o Lleida, que assumeix la Generalitat.
Serveis perduts després de les obres
Un altre motiu de crítica és la reducció de serveis després de les obres al túnel de Roda de Berà. Daniel Gil, membre de la plataforma, ha recordat que abans d’aquestes intervencions hi havia dos trens semidirectes cap a Barcelona que permetien estalviar “mitja hora bona” de trajecte, però que no s’han restablert.
La plataforma continua reclamant la recuperació d’aquests semidirectes a Barcelona i la creació de connexions similars amb Tarragona, així com una segona freqüència del tren Avant.
Mobilitat intraterritorial deficient
Pepi Borràs, també representant de l’entitat, ha posat l’accent en la importància de la mobilitat intraterritorial per al desenvolupament de la regió. Ha denunciat que “un jove fins que no té un cotxe propi no pot anar a treballar a un polígon industrial”, una situació que també afecta estudiants i gent gran.
La manca de transport públic adequat impedeix que moltes persones grans puguin accedir als serveis sanitaris des dels seus pobles, cosa que evidencia la necessitat urgent d’un Pla Territorial de Mobilitat.
Per donar resposta a aquests reptes, la plataforma considera imprescindible la construcció d’una estació intermodal de busos i trens a l’Aldea.
Talls programats
Finalment, els activistes han informat que els dies 16 i 17 de juny i 28 i 29 de juliol hi haurà talls a la línia R-16 per obres, durant els quals s’establirà un servei alternatiu d’autobusos.



