La Plataforma ciutadana denuncia la falta de transparència i els continus endarreriments en la reforma de la carretera del Poble Nou del Delta
La Plataforma de la “Carretera de la Vergonya” ha denunciat “opacitat” i lentitud en la tramitació de la reforma integral de la via. En conjunt, han criticat que l’obra acumula tres anys de retard. La carretera del Poble Nou del Delta, molt estreta i freqüentada per veïns i turistes del Delta, registra una alta sinistralitat i els veïns fa anys que demanen més seguretat.
El portaveu de la plataforma Josep Juan Segarra ha lamentat l’endarreriment del procés burocràtic que està acumulant l’obra prevista. “Es va anunciar que es licitaria al 2022 i som a juny del 2025”, ha expressat Juan. La plataforma també ha criticat “opacitat” en tot el procés i ha demanat més transparència a la Diputació de Tarragona, que emprèn l’obra. “Per tenir informació sobre en quin moment es troben tots els tràmits ho hem hagut de buscar i demanar a altres administracions, com Costes de l’Estat o el Departament de Territori”, ha declarat. Segons Juan, l’informe ambiental de la Generalitat “ja està transmès favorablement” però ara cal un informe sobre la contaminació lumínica. “I per part de la Diputació no hi ha informació real dels passos que estan fent. Estan dilatant el procediment perquè no ho volen executar aquest 2025, i ja veurem si més endavant”.
La plataforma tem que l’obra podria no acabar realitzant-se, si els tràmits continuen allargant-se i d’aquí dos anys hi ha eleccions. “Potser el projecte s’acaba quedant al calaix i no serveix de res tots els diners invertits fins ara”.
Juan també ha criticat que no s’haja realitzat una assemblea informativa amb els veïns de Poble Nou del Delta sobre el projecte, tal com s’havia anunciat.
Per la seua banda des de la Diputació de Tarragona es defensa el projecte com una prioritat per a l’ens. La diputada d’Infraestructures al Territori, Iris Castell, ha valorat que la Diputació “ha empomat aquest compromís des del primer dia, i com a mostra de la voluntat política és que es va començar la redacció del projecte quan la carretera encara no era de la seua titularitat ni estava incorporada al Pla Zonal”. Castell ha defensat que “sempre hem intentat anar un pas per endavant quan la pilota ha estat a la nostra teulada”. Així, la diputada ha remarcat que actualment s’està a l’espera que la Direcció General de Polítiques de Muntanya i del Litoral done el vistiplau de l’ocupació del domini públic maritimoterrestre.
“Es va entregar tota la documentació al gener i el mes d’abril la Generalitat ens va sol·licitar una addenda sobre la qualitat acústica i lumínica, informe que vam entregar el 6 de maig. Ara n’estem a l’espera. Els nostres terminis depenen de les altres administracions”, ha detallat.
Sobre l’assemblea ciutadana amb els veïns, la diputada ha avançat que es farà quan estigue aprovat el projecte executiu perquè es tindran els detalls definitius.
Una inversió de 13 milions d’euros
Amb una inversió prevista de 13,5 milions d’euros, les obres comportaran l’eixamplament de la via en un tram de 9,8 quilòmetres, amb 6 metres de calçada, a més dels corresponents vorals; la construcció de dues rotondes (ala intersecció amb la carretera TV-3408 i al nucli del Poble Nou del Delta) i la millora de diferents interseccions al llarg del traçat. Així mateix, el projecte inclou un itinerari segur per a vianants i ciclistes, de 2,72 quilòmetres, que permetrà ampliar l’itinerari turístic de la Via Verda per aquesta zona del Delta.
Aquesta actuació d’obres de millora de la carretera de Poble Nou a La Ràpita és una de les més destacades de les últimes dècades a la Diputació. De fet, el seu pressupost, de més de 13 milions d’euros, és la inversió més alta en carreteres que farà la Diputació en els últims 20 anys. En conjunt la Diputació destina 35,4 milions d’euros a la millora de la xarxa viària a Terres de l’Ebre en els propers anys, amb inversions en carreteres que estan executant-se, en licitació o tramitació, i altres que estan previstes en el present quadrienni.



