La restauració, promoguda pel Bisbat de Tortosa i el Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, ha tret a la llum una inscripció manuscrita de l’escultor Antoni Ferrer amb el seu nom i la data d’execució de l’obra
La Catedral de Santa Maria de Tortosa ha recuperat un dels seus tresors. El retaule de la Mare de Déu del Carme, una imponent peça barroca de fusta policromada i daurada datada entre 1713 i 1715, ha tornat a brillar amb tota la seua magnificència després d’una intervenció de neteja i restauració promoguda pel Bisbat de Tortosa i executada sota la supervisió del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (CRBMC).
Però la restauració no ha portat només de tornada la bellesa original de l’obra. Durant els treballs, l’equip de professionals encapçalat pel conservador Voravit Roonthiva ha descobert una inscripció manuscrita fins ara desconeguda, en la qual l’escultor Antoni Ferrer va deixar constància de la seua autoria, incloent-hi el seu nom i la data exacta d’execució. Una troballa que aporta nova i valuosa informació sobre la història d’aquest conjunt i del propi temple tortosí.
Un retaule amb història pròpia
El retaule, d’Antoni Ferrer, és presidit per una pintura sobre tela de 1941 del pintor tortosí Josep Andreu Murall i es corona amb una tela barroca d’autor desconegut que representa la Missa de Sant Gregori. La intervenció ha inclòs una neteja exhaustiva tant de l’anvers com del revers, la fixació de la policromia deteriorada, el reforç estructural del conjunt i un tractament específic contra insectes xilòfags, ja que la peça estava seriosament afectada per esta plaga.
Esta és la cinquena restauració completada a la Catedral en pocs anys, després dels retaules de Càndia i Còrdula, la Mare de Déu de l’Estrella, Santa Anna i Sant Josep. A més, fa uns anys es va restaurar la façana principal de la Catedral i actualment s’estan duent a terme treballs a la façana de l’Absis, que en el futur podrà ser visitada parcialment.
Alegria i reconeixement institucional
El bisbe de Tortosa, Sergi Gordo, ha valorat el resultat amb entusiasme: «Avui és un dia de molta alegria, el retaule ha quedat magnífic. La seua restauració és una manera de posar en relleu el valor del patrimoni de la Catedral però també l’anunci de l’Evangeli».
Per la seua banda, la directora del CRBMC, Mireia Mestre, ha volgut reconèixer «l’esforç que fa el Bisbat de Tortosa de mantenir aquests béns i que no es degradin més», destacant que l’estratègia del centre es basa en la prevenció i el manteniment, recolzats per una sòlida anàlisi científica.
Els treballs han estat promoguts pel Capítol de la Catedral de Tortosa i subvencionats pel Departament de Cultura de la Generalitat, dins la línia de conservació i restauració de béns patrimonials.
Properament, la reixa modernista
De cara al futur, la Catedral té al punt de mira la restauració de la seua imponent reixa modernista, una peça que, segons els responsables, sorprendrà molt una vegada recuperada, especialment en ocasions com l’entrada de la Mare de Déu de la Cinta el primer diumenge de setembre.



