Jordi Gaseni ha destacat que el nou Avant haurà de tenir origen i final a l’estació d’UIlldecona
A iniciativa del grup d’Esquerra Republicana al Senat, la cambra alta ha aprovat, malgrat l’abstenció del grup socialista, una moció de set punts i tres esmenes afegides pels mateixos republicans, on es reclama al govern espanyol l’aturada de dos trens Euromed diaris a l’Aldea abans de finalitzar el mes d’octubre, una nova freqüència de l’Avant a les Terres de l’Ebre amb origen i final a l’estació d’Ulldecona; una millor gestió del tall de trens entre Tarragona i Sant Vicenç de Calders i també la segregació del trànsit de mercaderies amb una línia exclusiva a l’interior de la demarcació.
Davant els representants de la Plataforma Trens Dignes i de Dignitat a les vies, que seguien la sessió des de la tribuna del públic; el senador Jordi Gaseni, ha defensat recuperar l’aturada de l’Euromed a l’estació de l’Aldea amb dues freqüències diàries en sentit Barcelona i dos en sentit València. Gaseni, però, ha volgut recordar que “va ser el govern socialista qui va suprimir les aturades de l’Euromed a les Terres de l’Ebre l’any 2019 i des de llavors, és qui no ha tingut la voluntat política de retornar el servei malgrat les demandes que se li han fet”.
A més, ha explicat el suplici que pateixen els usuaris ebrencs des de fa dècades. “Soc de les Terres de l’Ebre i no és normal que arribar a Barcelona des de Tortosa, Flix, Móra o l’Ametlla de Mar en trens regionals costi més temps ara que fa trenta anys”. Ha afirmat tot reclamant que les línies ferroviàries R-16 i R-15 han de tenir “un servei de trens eficients, que arribin a hora i una durada de trajecte normal”.
També s’ha aprovat incrementar amb una freqüència diària més el servei de tren Avant amb destinació Barcelona i sortida i arribada a l’estació d’Ulldecona, per així donar atenció a l’interior del Montsià. Gaseni ha aprofitat, a més, per reclamar que els Avant que tenen aturada a les Terres de l’Ebre tinguin la mateixa oferta d’abonaments i tarifa de preus per als seus usuaris que els que tenen els usuaris del mateix servei a la resta de Catalunya.
Jordi Gaseni ha acabat la seva intervenció exigint uns millors serveis ferroviaris pels usuaris de la Ribera d’Ebre i el Priorat. “Els usuaris de la R-15 d’aquestes comarques cal que tinguin alguns trens regionals diaris semidirectes a partir de Tarragona i fins a Barcelona perquè no és gens raonable, ni competitiu que aquells que tenen el trajecte més llarg, hagin de fer multitud d’aturades”.
La senadora republicana Laura Castel, en la seva intervenció, ha recordat que les obres del tall actual es fan per ampliar el túnel de Roda de Berà a les mides necessàries per encabir-hi el tercer fil. Aquesta suposada millora serà una qüestió crítica de futur, assegura Castel, ja que “l’augment del trànsit ferroviari de mercaderies, en explotació mixta conjunta amb viatgers, acabarà fent col·lapsar el servei, perquè se suposa, que amb la posada en marxa del corredor del Mediterrani s’ha de multiplicar per 8 el volum de trens de mercaderies amb trens més llarg i amb increment, també, de freqüències. No cal ser un enginyer per preveure el col·lapse de les línies en aquesta explotació mixta i el perjudici que causarà als usuaris.”
La moció d’Esquerra Republicana insisteix també en mesures concretes, com un reforç en el servei alternatiu d’autobusos; l’establiment de mesures compensatòries per als usuaris bé sigui subvencionant el transport totalment o amb la devolució parcial dels abonaments; un flux informatiu actualitzat al moment per conèixer les incidències que es produeixen i les seves afectacions; la plataforma de mercaderies allunyada dels nuclis urbans i l’ampliació i arranjament de les estacions afectades.