Pla de sostenibilitat turística en destinació espais naturals de la Reserva de la Biosfera de les Terres de l’Ebre
El Consell Comarcal del Baix Ebre ha presentat, avui, el projecte de connexió entre el CN – Via Verda del Carrilet de la Cava i el Pont Penjant d’Amposta, denominat “Connexió de la Via Verda del Carrilet de la Cava amb el Pont Penjant d’Amposta. Passeig fluvial del marge esquerre del riu Ebre com a ruta verda i recuperació del Camí de Sirga“.
Amb un pressupost de 535.194,23€ euros, l’acció forma part del subprojecte “Pla de sostenibilitat turística en destinació espais naturals de la Reserva de la Biosfera de les Terres de l’Ebre”, finançat per la Unió Europea a través del programa Next Generation EU. La iniciativa permetrà connectar els 7 quilòmetres de la Via Verda del Carrilet de la Cava amb el passeig fluvial existent entre Amposta i la desembocadura de l’Ebre, així com amb la via ciclista Eurovelo 8.
El projecte es divideix en dues zones diferenciades. La primera, des del final del CN – Via Verda del Carrilet de la Cava fins al pont de l’AP7, contempla un tram de 0,55 quilòmetres que serà compartit amb el camí de servei del canal. La segona zona, des del pont de l’AP7 fins a l’embarcador de l’Aldea, comprèn un tram de 1,8 quilòmetres que recupera l’antic camí de Sirga i inclou la restauració del bosc de ribera. Els terrenys de l’antic camí de Sirga han estat cedits per l’Ajuntament de l’Aldea, permetent així la realització de l’obra.
Antoni Gilabert ha subratllat la transcendència d’aquesta actuació: “Amb aquest projecte, no només millorem les infraestructures per al turisme sostenible, sinó que també contribuïm a la recuperació del nostre patrimoni natural. La connexió de les vies verdes i carrils bici suposarà un gran atractiu turístic per al territori, potenciant el desenvolupament econòmic local.” El projecte preveu millorar l’accessibilitat de la rampa existent al Pont Penjant d’Amposta per connectar el nivell del riu Ebre amb la carretera N-340a, facilitant el creuament del riu i la connexió amb el passeig fluvial. A més, l’actuació finalitza a l’embarcador de l’Aldea, on es crearà una àrea de descans al costat d’un antic niu de metralladores de la Guerra Civil, que l’ajuntament preveu posar en valor.
Gilabert ha volgut remarcar el compromís del Consell Comarcal amb el territori: “Volem combinar la conservació del patrimoni natural i el foment del turisme sostenible per al benefici de tota la comunitat. Amb aquesta connexió, tindrem més de 139 quilòmetres de via verda contínua, convertint el Baix Ebre en un motor turístic de primer ordre i un referent per als amants de la natura i el cicloturisme.“
L’adequació del camí existent com a camí fluvial es farà amb un acabat de tot-ú compactat, similar al passeig fluvial existent des d’Amposta a la desembocadura. Es valorarà la possibilitat de realitzar un doble reg asfàltic per donar continuïtat al CN – Via Verda del Carrilet de la Cava i el CN – Via Verda de la Val de Zafán. La restauració del bosc de ribera inclourà l’erradicació de trams de canya i la plantació de 360 arbres i 700 arbustos d’espècies autòctones, millorant així l’ecosistema local.
L’alcalde de l’Aldea, Xavier Royo demana anar més enllà
L’alcalde de l’Aldea, Xavier Royo, ha instat a anar més enllà perquè aquesta iniciativa no es quedi aquí i permeti construir una xarxa de carrils bici que pugui connectar tots els municipis del delta de l’Ebre.
Royo considera que és una “assignatura pendent” fer arribar la via verda del Carrilet fins a Deltebre i la desembocadura, tenint en compte el seu potencial turístic. A més, veu crucial l’expansió cap a municipis com l’Aldea, que a finals d’any té previst enllaçar l’estació de ferrocarril amb la seva xarxa de carrils bici, i també cap a altres poblacions com Camarles i l’Ampolla. Això, segons ell, permetria que els turistes que arriben amb tren a la seva estació poguessin desplaçar-se amb bicicleta a totes les poblacions del Delta o fins a Tortosa.
“Estem treballant en la redacció de l’avantprojecte”, ha indicat Royo, assenyalant la Diputació de Tarragona com l’organisme encarregat de gestionar les subvencions necessàries per finançar les obres.