El centre ha estat l’últim en reincorporar-se a l’activitat lectiva gràcies a l’esforç coordinat del professorat, l’ajuntament i desenes de voluntaris que han treballat contrarellotge per recuperar les instal·lacions
Després d’una setmana de tancament forçós per les greus inundacions que han afectat el municipi, l’Escola Horta Vella ha pogut reobrir les seves portes i reprendre l’activitat lectiva presencial. El centre educatiu ha estat l’últim de les Terres de l’Ebre en reincorporar-se a la normalitat, després d’uns dies en què la comunitat educativa ha treballat intensament per recuperar els espais danyats per l’aigua.
Mario Gonzalez, director Territorial d’Educació a les Terres de l’Ebre, ha volgut agrair públicament l’esforç de totes les parts implicades en aquesta recuperació. El responsable territorial ha destacat la feina del professorat, coordinat per l’equip directiu, així com la col·laboració del personal de suport, docents d’altres centres, les famílies, Protecció Civil, voluntaris i agents forestals. Segons Gonzalez, aquesta mobilització ha permès una recuperació “molt més ràpida del que s’esperava inicialment” en una situació que es presentava extremadament complexa.
La directora del centre, Angela Galo, ha explicat que durant tota la setmana el professorat ha estat netejant i condicionant les instal·lacions, especialment la zona d’educació infantil, que ha estat la més afectada. Tot i que el cap de setmana van comptar amb l’ajuda de nombrosos voluntaris del barri, que també va quedar inundat, la major part de la feina de recuperació ha recaigut sobre els docents. Galo ha agraït especialment l’actuació de la brigada municipal, que va treballar durant moltes hores el cap de setmana per indicació de l’Ajuntament, facilitant així el retorn a la normalitat.
El director territorial ha reconegut que aquesta no és la primera vegada que el centre pateix inundacions, tot i que aquesta ha estat especialment rellevant. L’escola es troba situada a la part baixa del municipi, en una zona on es recullen aigües dels barrancs, i el disseny del centre no compta amb elevacions que puguin mitigar l’impacte de les avingudes d’aigua. Gonzalez ha subratllat que, fins ara, les reparacions i la renovació de l’equipament han estat suficients, i que afortunadament no s’han produït danys estructurals ni, el més important, danys personals.
No obstant això, el responsable educatiu ha advertit que cal fer “una repensada a nivell de territori” sobre la ubicació dels centres escolars i les infraestructures més vulnerables. Segons Gonzalez, aquesta actuació excedeix les competències dels serveis territorials i requerirà la implicació del mateix municipi, de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i d’altres institucions per trobar solucions que permetin reconduir les aigües i evitar situacions com l’actual, que ha deixat els alumnes una setmana sencera sense poder accedir al centre.
Des del punt de vista pedagògic, la directora ha explicat que el centre havia previst iniciar torn de pati i atendre l’alumnat amb necessitats educatives específiques de manera alternativa, però finalment ha estat possible reprendre l’activitat normal gràcies a l’actuació de l’Ajuntament i la visita de l’alcalde i la consellera. A més, Galo ha assenyalat que els docents han treballat la part didàctica d’aquesta experiència, aprofitant la realitat del seu entorn per treballar amb l’alumnat, tot i que hagi estat a partir d’una circumstància adversa.



